Наша сеть партнеров Banwar
Оптимальні обороти для їзди на авто з дизельним мотором
Багато автомобілістів, що мали тривалий досвід їзди на машинах з двигуном внутрішнього згоряння, задаються питанням, на яких оборотах краще експлуатувати дизельний мотор. Звичайно, багато що залежить від моделі двигуна і особливостей його експлуатації, але деякі загальні принципи все ж простежуються.
Обороти в бензинових і дизельних агрегатах
Крім деяких конструктивних відмінностей, дизельні мотори відрізняються від бензинових вищою компресією і кращим ККД. При цьому крутний момент у дизеля на низьких оборотах вище, ніж у бензинового агрегату, тоді як питома потужність - нижче.
На практиці ця різниця означає, що дизельний мотор має кращу тягу і тому краще справляється з перевезенням важких вантажів. А ось там, де потрібна висока швидкість пересування, вперед виходить бензиновий мотор, що розвиває більше потужності на високих оборотах.
Таким чином, дизельний мотор проявляє свої кращі якості саме на низьких оборотах, а потім його питома тяга навпаки знижується. З цієї причини довгий час такими двигунами комплектувалися майже виключно ті види техніки, для яких висока швидкість пересування була малозначним параметром або не була потрібна зовсім.
Однак технічний прогрес не стоїть на місці. Поступово дизельні мотори скоротили відставання від своїх бензинових побратимів в питаннях потужності на високих оборотах. І тим не менше навіть сьогодні максимальні оберти дизелів суттєво нижче, ніж у бензинових установок. Так, найсучасніші дизельні агрегати Cummins мають максимальне обмеження по числу оборотів на рівні 4,5-4,8 тис. Об / хв. В цей же час бензинові мотори самих звичайних легковиків сьогодні без проблем здатні видавати близько 7 тис. Оборотів.
Оптимальні обороти для дизеля
У плані експлуатації одним з ключових відмінностей бензинового мотора від дизельного є розподіл питомої потужності на різних оборотах. У бензинових агрегатів ця залежність лінійна, що дозволяє створювати мотори з досить високим межею оборотів. Тут принцип простий - чим вище обороти, тим вище потужність. По суті, у бензинових моторів єдиним реальним обмеженням потужності, а значить і числа обертів, є використовуваний для створення двигуна матеріал. Інженерам доводиться обмежувати обороти бензинових моторів тільки тому, що більш високі значення не витримає сама сталь, з якої зроблений мотор.
У свою чергу розподіл потужності у дизельних моторів відбувається не лінійно, а по параболі. Пік настає досить рано - на тих значеннях оборотів клонували , Які для бензинового мотора вважаються середніми або навіть низькими. А далі зростання оборотів не тільки не додає двигуну потужності, а навпаки знижує її. З цієї причини високоспритні дизельні мотори ніхто не випускає.
Всі ці особливості і визначають стиль їзди на автомобілі з дизельним агрегатом. Точні значення числа оборотів, які потрібно використовувати для дизельних моторів, ми говорити не будемо, оскільки для кожної моделі двигуна, а також в залежності від умов його експлуатації, наявності / відсутності турбіни та інших факторів цей показник буде індивідуальним. Десь оптимальними є обороти на рівні 1500-1800, а десь краще тримати 2000-2300.
У будь-якому випадку потрібно дотримуватися тих значень, які рекомендує виробник двигуна. Ці значення повинні бути вказані в керівництві користувача, а часто і прямо відзначені на тахометрі в вигляді «зеленої зони».
В цілому ж можна з упевненістю говорити про те, що для дизеля оптимальним буде те значення, яке для бензинових моторів вважається їздою внатяг (та ситуація, коли підвищену передачу включили занадто рано). Підвищувати ж обороти понад оптимальних значень не тільки безглуздо, але навіть шкідливо. Надбавка потужності від цього все одно не піде (буде її зниження), зате підвищиться витрата палива і масла , А також почнеться більш інтенсивний знос циліндро-поршневої групи.